Herkese merhaba arkadaşlar. Bugün ki yazımda dar gövdeli uçaklardan Boeing firmasının üretmiş olduğu Boeing 737 serisine değinmek istiyorum. Öncelikle isterseniz dar gövdeli uçağın ne anlama geldiğine bir bakalım.
Dar Gövdeli Uçak Nedir ?
İngilizce Narrow-Body Aircraft olan dar gövdeli uçak , uçaklarla yani havacılıkla ilgili olan teknik bir terimdir. Bu uçaklara dar gövdeli denmesinin sebebi , gövde çaplarının küçük olması ve bununla birlikte gövdesinin içinde tek bir koridor olup , tek sırada 2 veya 6 koltuktan oluşmasıdır. Bu uçakların gövde çapları 3-4 olmaktadır.
Şimdi gelelim Boeing 737 serisine. Boeing 737 serisi uçaklar havayolu şirketleri tarafından çok rağbet gösterilen bir uçak çeşididir. Hatta bu uçaklar için dar gövdeli uçaklar arasında en fazla kullanılan uçak tipi diyebiliriz. Boeing 737 serisi Amerikan kökenli olan Boeing firmasının üretmiş olduğu bir uçak çeşididir. Bu uçaklara kendi aramızda otobüs firmalarının Travegosu da diyebiliriz.
Biraz teknik bilgilerden bahsetmek gerekirse ; Boeing 737 kısa ve orta menzilli , tek koridorlu , dar gövdeli ve düşük fiyatlı , jet motoruna sahip olan bir havayolu uçağıdır. Şuan bu serinin içinde toplamda 9 model vardır , fakat -600 -700 -800 ve -900 modelleri halen üretilmektedir.
Boeing 737 serisi uçaklar ilk olarak 1964 yılında tasarlanmış olup ilk uçuşunu ise 1967 yılında yapmıştır. Bu uçuşlar bir takım test uçuşlarından ibaret olduğundan havayolu seferleri için hizmete girdiği ilk tarih 1968 yılının Şubat ayıdır.
Bu uçaklar hakkında şöylede bir ilginç bilgi vardır. Dünya üzerinde her an 1.250 adet 737 uçağı havada olmakla birlikte ortalama her 5 saniyede birde uçak kalkış ve iniş gerçekleştirmektedir.
Dizaynları nasıldır ?
Bu uçaklarda motor dizaynları diğer havayolu uçaklarına göre daha farklı yapılmıştır. Motorun ön yüzündeki hava giriş yüzeyleri diğer uçakların ki gibi dairel değildir.Alttan basık bir şekilde dizayn edilmiştir. Bunun nedeni ise Boeing 737 serisinin diğer uçaklara nazaran daha alçak gövde tasarımına sahip olmasıdır.
Bu fotoğraf Boeing 737-400 uçağının motoruna aittir. Burada motora uygulanan basıklık gayet güzel görünmektedir.
Kısa kısa diğer dizayn özelliklerinden bahsetmek gerekirse bu uçaklarda yakıt boşaltma sistemi yoktur. Yani acil durumun türüne göre 737ler üzerlerinden fazla yakıt var ise bunu ya havada uçarak yakmak zorundalar veya da maksimum iniş ağırlığının bir miktar üzerinde bir ağırlıkla inişe geçerler.
Ana iniş takımları (Main Landing Gear) için ana kapak yoktur. Ayrıca gövde ortasındaki iniş takımlarını da tam olarak kapanmasını sağlayan bir sistem yoktur. İniş takımları için yapılmış boşluğa girerler ve yan kapakçıklar onların aerodinamik yapı kazanmasını sağlar.
737lerin en önemli özelliği ise manuel olarak uçuş kontrol yüzeylerinin servo yoluyla kontrol edilebilmesidir. Bu uçaklarda hidrolik sistemde bir arıza olduğu zaman pilot servolar sayesinde bu uçağın uçuş kontrol yüzeylerini (Aileron , ruddder , elevator) manuel olarak kontrol edebilir.
Genelde 737lerde görülen bir başka özellik ise kıvrık kanat özelliğidir. Bunların adına Winglet denir. Bunlar uçağın kanadında vortekslerin azalmasına ve yakıt tasarrufu sağlanmasını sağlar.
Boeing 737-800'ün kanadından bir kıvrık kanat , winglet görüntüsü.
Son olarak ise en çok kullanılan 737-800 serisinin teknik uçak özelliklerine geçelim.
- Yolcu kapasitesi ortalama 180 kişi
- Uzunluğu 39.5 m
- Kanat açıklığı 35.7m
- Gövde genişliği 3.76 m
- Gövde yüksekliği 4.01 m
- Seyir hızı 828 km/h
- Maksimum hız 876 km/h
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder